Svar: Ferie og transport

8. juni 2009

Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Transport og ferie.

Kære Diana

Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Frankrig og at I skal både flyve, køre og sejle ser jeg ikke umiddelbart som noget problem, tværtimod - det vil jo netop give mulighed for stillingskift, komme op, lege, pludre, ligge på et tæppe, blive skiftet osv. og vil således naturligt være pauser, der er brug for på så lang en tur :o)

Det lyder som en god og praktisk idé med en god klapvogn. Jeg tænker at jeres dreng godt kan sidde kortvarigt op i vognen - de fleste børn vil omkring 6 måneders alderen f.eks. fint kunne sidde i høj stol, når de skal have mad og de vil ofte også kunne sidde op i en barnevogn og kigge på verden, når man triller en tur. Så en klapvogn med et ryglæn der kan justeres op og ned, så han kan sidde, når han er vågen og aktiv og kan lægges fladt ned, når han skal sove - det er en god ting.

Derudover er det meget vigtigt at vognen er udstyret med gode seler, sikkerheden betyder noget og du kan evt. overveje om en rigtig barnevognssele vil være mere hensigtsmæssig og om en sådan kan monteres.

Det kan også være en god idé at kigge på madrassen, den må gerne være forholdsvis polstret, så han kan ligge mere rigtigt og godt - ligesom ...

Annonce

... når han ligger i sin barnevogn. Komforten, altså det at sidde godt i vognen skal du se på, selve sæddet og ryglænet skal være godt.

Og så er det også vigtigt at klapvognen har gode køreegenskaber, den skal kunne køre både på grusvej, almindelig vej, kunne køre op og ned over kantsten osv. uden problemer - så får I mest glæde af den på sigt.

TÆNK har i marts måned 2009 testet klapvogne.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Med hensyn til bæresele, så må han i en alder af 5 måneder gerne sidde forholdsvis længe. Det er altid svært at sætte tid på, det er en individuel vurdering som også afhænger af hvor meget han generelt sidder. Hvis han både sidde i bæresele, i autostol, i klapvogn, i høj stol osv. så sidder han jo generelt alt for meget ... Men hvis I en dag er på tur og han har ligget nede hele dagen og kommer i bæreselen fordi I skal gå rundt i byen og det er praktisk at have ham i den, så er det fint at gøre dette.

Det du skal tænke på er altså behovet for stillingsskift og at det at sidde jo giver en belastning på hans rygsøjle, som han godt kan tåle i en periode, men ikke over lang tid og ikke hver dag.

Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god ferie :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om transport og ferie:

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Reagensglasbefrugtning, IVF og ICSI

Reagensglasbefrugtning er en fertilitetsbehandling, som bruges hvis insemination ikke er lykkes 3 gange, hvis manden har stærkt nedsat sædkvalitet eller hvis kvinden har ødelagte æggeledere.

Det er en behandling for selve undfangelsen sker uden for kroppen - i et reagensglas.

- Man stimulerer kvindens æggestokke med en kraftig hormonbehandling, der modner op til 10-12 æg på en gang. Disse tages ud, et indgreb der foregår under under lokalbedøvelse.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Helen har altid et godt råd og det som overrasker mig mest er faktisk hvor go' hun er til at sætte sig ind i min verden og hvordan hun hurtigt fornemmer hvordan hun skal takle mig som person.

Camilla Martin