Svar: Ferie og transport
8. juni 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Diana
Det lyder rigtig dejligt med en rejse til Frankrig og at I skal både flyve, køre og sejle ser jeg ikke umiddelbart som noget problem, tværtimod - det vil jo netop give mulighed for stillingskift, komme op, lege, pludre, ligge på et tæppe, blive skiftet osv. og vil således naturligt være pauser, der er brug for på så lang en tur :o)
Det lyder som en god og praktisk idé med en god klapvogn. Jeg tænker at jeres dreng godt kan sidde kortvarigt op i vognen - de fleste børn vil omkring 6 måneders alderen f.eks. fint kunne sidde i høj stol, når de skal have mad og de vil ofte også kunne sidde op i en barnevogn og kigge på verden, når man triller en tur. Så en klapvogn med et ryglæn der kan justeres op og ned, så han kan sidde, når han er vågen og aktiv og kan lægges fladt ned, når han skal sove - det er en god ting.
Derudover er det meget vigtigt at vognen er udstyret med gode seler, sikkerheden betyder noget og du kan evt. overveje om en rigtig barnevognssele vil være mere hensigtsmæssig og om en sådan kan monteres.
Det kan også være en god idé at kigge på madrassen, den må gerne være forholdsvis polstret, så han kan ligge mere rigtigt og godt - ligesom når han ligger i sin barnevogn. Komforten, altså det at sidde godt i vognen skal du se på, selve sæddet og ryglænet skal være godt.
Og så er det også vigtigt at klapvognen har gode køreegenskaber, den skal kunne køre både på grusvej, almindelig vej, kunne køre op og ned over kantsten osv. uden problemer - så får I mest glæde af den på sigt.
TÆNK har i marts måned 2009 testet klapvogne.
Med hensyn til bæresele, så må han i en alder af 5 måneder gerne sidde forholdsvis længe. Det er altid svært at sætte tid på, det er en individuel vurdering som også afhænger af hvor meget han generelt sidder. Hvis han både sidde i bæresele, i autostol, i klapvogn, i høj stol osv. så sidder han jo generelt alt for meget ... Men hvis I en dag er på tur og han har ligget nede hele dagen og kommer i bæreselen fordi I skal gå rundt i byen og det er praktisk at have ham i den, så er det fint at gøre dette.
Det du skal tænke på er altså behovet for stillingsskift og at det at sidde jo giver en belastning på hans rygsøjle, som han godt kan tåle i en periode, men ikke over lang tid og ikke hver dag.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke og rigtig god ferie :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske